neděle 27. února 2011

O banánech a společenském statutu

"...I Okoye byl muzikant. Hrál na ogene. Ale na rozdíl od Unoky nebyl neúspěšným mužem. Měl velkou stodolu plnou jamu a měl tři manželky. A teď měl získat hodnost Idemili, třetí nejvyšší hodnost v zemi. To s sebou neslo velmi nákladný obřad a on proto sbíral dohromady svůj majetek..."

"...Když Unoka zemřel, stále byl bez jakékoli hodnosti a k tomu byl těžce zadlužen. Jaký div, že se za něj jeho syn Okonkwo styděl! Naštěstí lidé o muži soudili podle jeho vlastního jmění, ne podle jmění jeho otce. Nebylo pochyb, že Okonkwo byl zrozen pro velké věci. Stále byl mladý, ale již získal slávu jako nejzdatnější zápasník ze všech devíti vesnic. Byl zámožným hospodářem , měl dvě sýpky plné jamu a zrovna si vzal třetí manželku. K tomu všemu měl navíc dvě hodnosti a prokázal mimořádnou udatnost ve dvou válkách s jinými klany. Ačkoli Okonkwo byl stále mladý, byl již jedním z největším mužů svou doby..."

"...S otcem jako Unoka Okonkwo neměl životní start, jaký mělo plno mladých mužů. Nezdědil sýpku, hodnost ani mladou ženu. Ale navzdory této nevýhodě začal již za otcova života klást základy své budoucity prosperity. Šlo to pomalu a ztěžka, ale pustil se do toho jako posedlý. A vskutku posedlý byl - strachem z otcova opovrženíhodného života a ostudné smrti..."

Tři předchozí odstavce jsem vybral a amatérsky přeložil z knihy Things Fall Apart (Svět se rozpadá), kde jeden z nejvýznamnějších afrických autorů, Chinua Achebe, popisuje život v souboru devíti fiktivních Nigerijských vesnic obývaných kmenem Igbo. V první polovině knihy (ještě nevím, co přijde ve druhé) jsou vesnice prakticky nezasažené evropskými vlivy a bílý muž v nich nevystupuje.

V debatách o významu ekonomického rozvoje se často setkávám se vzájemně si podobnými názory. Ve své primitivnější podobě tvrdí, že Afričané se ekonomicky nerozvinuli proto, že mohli vést spokojené životy bez větší námahy, neboli ležet v trávě a z větví nad sebou trhat banány. Ve své sofistikovanější podobě navrhují, že příchod moderní společnosti a ekonomický rozvoj narušují tradiční klidný a skromný život v rovnováze s lidmi i vesmírem tlakem na výkon a honbou za materiálním blahobytem a úctou sousedů. Tradiční africké kultuře rozumím asi tolik jako maďarské gramatice a generalizovat o Africe je obtížné, ale postava Okonkweho mi do představy o tradiční společnosti s hodnotami posazenými mimo touhu po ekonomickém a sociálním stutu příliš nesedí.

Žádné komentáře:

Okomentovat