středa 15. června 2011

O Rozvojových cílích tisíciletí

Od čtvrtka do soboty jsem měl to štěstí účastnit se konference pořádané nedaleko Oxfordu ve starém venkovském sídle jménem Ditchley House, kam se za účelem seznámování a diskutování afrického rozvoje sjeli afričtí velvyslanci, ministři a šéfové centrálních bank, hlavy afrických verzí regionálních uskupení a la EU či Višegrádská čtyřka, přední představitelé západních rozvojových organizací, finančníci investující v Africe ... a dva oxfordští studenti.

Hlavní poznatky z konference shrnu v dalším příspěvku, nyní zmíním zajímavý moment spojený s tématem, které na konference s tématem afrického rozvoje nemohlo chybět - Rozvojovými cíli tisíciletí (anglicky Millenium Development Goals).
Jedná se o kvantifikované cíle stanovené na konferenci OSN v roce 2000, kterých mají rozvojové země ve spolupráci s těmi bohatými za úkol dosáhnout do roku 2015. Zahrnují položky jako snížit na polovinu počet dětí žijících za méně než 1 dolar na den, snížit o tři čtvrtiny úmrtnost žen při porodu a zajistit, aby všechny děti ve školním věku chodily do školy.

Cíle se brzy staly zaklínadlem, kterému neunikne nikdo, kdo čte rozvojovou strategii africké země, aplikovanou studii používání pesticidů v zemědělství rozvojové země či webovou stránku kterékoli rozvojové agentury, stejně jako mu neunikne účastník žádné konference byť vzdáleně související s rozvojem, ať už se týká klimatu nebo informačních technologií.
Někdy je těžké nenabýt dojem, že cílem rozvoje je splnit Rozvojové cíle tisíciletí, ne zlepšit životy lidí.

Rozvojové cíle od začátku přitahují mnoho kritiky, ne nejméně z řad ekonomů:
  • Cíle stanovují cíle aniž by definovaly, jak jich dosáhnout či kdo za jejich dosažení nese zodpovědnost (tímto, stejně jako svou rétorikou, se podobají socialistickým pětiletým plánům; pro zábavnou diskusi obojího viz článek Billa Easterlyho).
  • Jelikož jsou Cíle stanovené binárně - splnil/nesplnil - motivují země k tomu, aby přesouvaly snahu zdroje z témat, kde Cíle tak jako tak nesplní, do témat, kde je jejich splnění snadnější. Méně urgentní oblasti tak získavají prioritou před těmi urgentnějšími.
  • Tak, jak jsou Cíle prezentované, se pozornost příliš zaměřuje na množství zahraniční rozvojové pomoci, zatímco ve skutečnosti jsou klíčové domácí faktory.
  • Cíle jsou od začátku nastavené nesplnitelně a to především pro africké země (viz jiný Easterlyho článek).
I v Ditchley House podobná kritika zazněla - z úst ekonomicky smýšlející osoby původem z Evropy: "Cíle byly vytvořené na nevelké konferenci skupinou občanů bohatých zemí a následně vnucené chudým zemím. Jedinný výsledek je, že budeme moci ukázat prstem a říct, že Afrika zase jednou selhala". A světe div se, hned několik přítomných Afričanů se proti tomuto názoru prudce ohradilo. Zaprvé, Cíle byly podepsané hlavami valné většiny afrických zemí, není tedy pravda, že byly těmto zemím vnucené. Zadruhé, Cíle měly nezpochybnitelný efekt na domácí politický diskurz v těchto zemích. Oblasti jako vzdělání, boj s určitými nemocemi a boj s chudobou byly zabudovány do domácích rozvojových strategií a v parlamentu každou chvíli někdo zvedne ruku, zamává vytisknutým seznamem Cílů a ptá se, proč se jeho zemi ten a ten bod nedaří splnit a co by pro splnění bylo možné udělat. Nutno podotknout, že tyto argumenty zazněly od lidí, kteří v těchto parlamentech sami sedí, vědí tedy, o čem mluví.

Rozvojové cíle tisíciletí nejsou dokonalé a nevyřeší všechny problémy světa. I kdyby ale jejich hlavní efekt byl, že přinutily vlivné osoby v chudých zemích věnovat pozornost tématům vzdělání a zdraví, už by sehrály větší roli než mnoho jiných iniciativ. Proč je tedy tak rádi kritizujeme a jsme k jejich přístupu vůči Africe kritičtější než sami Afričané? Dovolím si předložit dva další důvody:
  • Kritika plánovaní a neokolonialismu je intelektuálně atraktivnější než idealismus.
  • Hlavní autor a propagátor cílů se jmenuje Jeffrey Sachs.
Je mnoho důvodů být (i v případě Cílů) skeptický k idealistickým myšlenkám v oblasti rozvoje a je ještě více důvodů nemít rád Sachse či s ním nesouhlasit. Jsou ale také dobré důvody, proč bychom iniciativy měly hodnotit podle jejich výsledků, ne podle jejich intelektuální přitažlivosti či autora.

2 komentáře:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. K MDG's je to stará diskuze. Včera jsem se vrátil z Šalamounových ostrovů, kde jsem v UNDP stážoval, respektive v jednom z jejich projektů (http://www.uncdf.org/english/countries/solomon/index.php) a mohl tak pozorovat aplikaci MDG v praxi. Souhlasím s tím, že MDG hrají důležitou roli když rozvojovým zemím připomínají, aby nezapomínaly na zlepšování sociálních podmínek občanů. Nicméně je zde vždy přítomné riziko, že snahy o dosažení cílů převáží nad samotnými záměry o řešení příčin zaostalosti země.

    MDG jsou vznešená věc co si určitě zaslouží pozornost, při jejich evaluaci bych však měl vždy na paměti slova Jana Kregela: “…the (MDG) goals are themselves but symptoms of underdevelopment ... and do nothing to eliminate or to solve the problem of ensuring sustainable increases in per capita incomes that must be the basis of sustained improvements in living conditions.” (http://www.levyinstitute.org/pubs/CP/conf_oct06_files/KregelELRConf.pdf)

    Zpět však k mé štaci u UNDP. Pod záštitou PGSP (Provincial Governance Strengthening Programme) jsem tam mohl v přímém přenosu sledovat, jak probíhá snaha o zefektivnění institucí. Hlavní aktivitou PGSP pak je PCDF (Provincial Capacity Development Fund) - provinčním vládám se dají peníze, ty s nimi nějak naloží a po roce přijde assessment team, který vyhodnotí, jestli obdrží další peníze.

    Jedním z hlavním cílů PGSP je "Poverty reduction and the achievement of the Millennium Development Goals". Je tak velice zajímavé sledovat, jak místní správa peníze využívá:
    "...a total of SBD 18.2 mil. (USD 2.3 mil.) has been released through the PCDF earmarked for 115 projects in education, health, infrastructure and other sectors." (Kompletní seznam projektů, kam peníze šly na požádání poskytnu). Věř však, že "other sectors" jsou tam zastoupeny jen okrajově. Provinční vlády přímo podrobují své projekty snaze dosáhnout na PCDF i následující rok, spíše, než aby sledovaly své vlastní rozvojové cíle. Zaměření se na plnění vybraných MDG je pak tou nejsnadnější možnou cestou utrácení poskytnutých peněz, plníc tak jeden z hlavních cílů PGSP (a trochu opomínajíc část o "poverty reduction"). V konečném důsledku tak po proudu finančních toků z PCDF v provinciích zbude několik rozjetých projektů a místní správa, postrádající schopnost čehokoli svými vlastními silami dosáhnout.

    Závěrem bych pak řekl, že pokud toto je způsob, jakým si dnešní rozvojové agentury představují dosažení slibovaného "poverty reduction", pak zde musím citovat úvodní slovo v jednom z článků mého oblíbeného ekonoma, Ericha S. Reinerta:
    "The current development policy focus on poverty reduction is erroneous. Historically, successful development policy—from the late fifteenth century until the beginning of the twenty-first—has achieved structural change away from dependence on raw materials and agriculture, adding specialized manufacturing and services subject to increasing returns with a complex division of labour. In contrast, the Millennium Development Goals are heavily biased in favour of palliative economics: alleviating the symptoms of poverty, rather than attacking its real causes. This creates a system of ‘welfare colonialism’ increasing the dependence of poor countries, thereby hindering, rather than promoting, long-term structural change." (http://www.un.org/esa/desa/papers/2006/wp14_2006.pdf)

    Měj se hezky a piš dál! Článek je super a hezky se to čte (a nejen tento - dnešní dopoledne jsem strávil s Tvýmy blogy :). A jsem rád, že je zde víc mladých ekonomů, kteří se dokáží povznést nad ekonomické vzdělání dnešního mainstreamu, které leckdy "nesahá za 40 let starou Samuelsonovu učebnici úvodu do ekonomie a rakouské liberální myslitele s těžištěm tvorby v 1. polovině 20. století" ;).

    Matouš Kostlivý

    OdpovědětVymazat