úterý 14. prosince 2010

(Vyvrácené) Argumenty pro státní maturitu

Téměř každý již vyslovil svůj názor na státní maturitu a je na čase, abych se připojil i já, tím spíše, že maturitu se rozhodli na jaře otestovat dva z mých sourozenců. K čemu státní maturiata bude dobrá? Doufal jsem, že odpověď na tuto otázku naleznu na jejím oficiálním webu, ale o smyslu celého projektu jsem tam nenalezl ani zmínku. Pokusím se tedy sám projít jeho nejčastěji zmiňované přínosy.

Výsledky státní maturity budou vysoké školy používat při přijímání studentů. Univerzity, které chtějí vybírat studenty na základě obecných standardizovaných testů, tak už dnes činí, například ve spolupráci se soukromou společností SCIO, jejíž testy se nesnaží zabít několik much jednou ranou a jsou od začátku navržené s cílem testovat uchazeče o vysokoškolské studium. Není důvod, proč by měl stát poskytovat službu, kterou již uspokojivě nabízí soukromý sektor.

Státní maturity umožní rozpoznat silné a slabé stránky českých středoškolských studentů a škol. K tomuto účelu by stačil přibližně 100krát menší vzorek studentů (1000 místo dnešních odhadem 100 000) a naopak by byla třeba co největší pestrost obsahu a způsobu testování (dnes je v celé zemi použitá jediná sada otázek).

Státní maturita umožní studentům a jejich rodičům srovnat kvalitu jednotlivých středních škol. Jestli se jednou mým dětem nepodaří získat stipendium na Eaton College a budu s nimi vybírat vhodnou střední školu v Česku, bude mě daleko více zajímat, jak inteligentní a inspirativní výuku a prostředí škola nabízí, než jak dobře její absolventi dopadají ve standardizovaných testech. Ondřej Hausenblas v Respektu navrhuje, aby si podobu maturity každá škola určovala sama, ale aby na internetu zveřejňovala zadané úlohy, ukázky jejich vypracování nejlepšími studenty a anonymně i všechny maturitní práce, včetně jejich ohodnocení a okomentování učiteli. Taková informace by mi poskytla cennější vhled do úrovně školy než číslo získané z centralizovaného testu. Současný výzkum v oblasti ekonomie rozvojových zemí ukazuje, že nejúčinnější způsob, jak zlepšit služby veřejných institucí, nejsou centrálně stanovené plány a předpisy, ale zvýšení jejich transparentnosti a potřeby zodpovídat se svým příjemcům svých služeb. Neplatí totéž i v případě českých škol?

Státní maturita zajistí, že všichni úspěšní absolventi středních škol budou splňovat jistý minimální standard. Úroveň znalostí vyžadovaná státní maturitou se nevyhnutelně musí přizpůsobit slabším školám a studentům. Slušné školy tedy tak jako tak nastaví laťku na stejnou úroveň nebo výše, než požaduje stát, a tento argument se jich netýká. Pro slabé školy státem požadovaný standard může být problém a pak je otázkou, co dál. Jedna možnost je odepřít slabším studentům maturitní diplom a zavřít školy, kde je takovýchto studentů hodně. Nemyslím, že tato možnost zvýší vzdělanost českého národa. Druhá možnost je zlepšit úroveň těchto studentů a škol natolik, že státem stanovené požadavky splní. Stanovování plánů ale samo o sobě nezvýší schopnost škol poskytovat kvalitní vzdělání. Krátkodobě může motivovat, dlouhodobě ale povede jen k tomu, že slabší školy budou svou omezenou pedagogickou kapacitu věnovat přípravě na specifický testový formát. Centralizovaná zkouška může pomoci rozpoznat slabé školy, test k tomuto účelu ale nemusí být spojený s maturitou a především není třeba každý rok. Jakmile jsou problémové školy rozpoznány, je třeba pracovat na jejich zlepšení, ne každý rok znovu testem omezovat svobodný rozvoj škol, jejichž studenti konzistentně v centralizovaném testu slaví úspěchy.

Přínosy státní zkoušky v dnešní podobě nenacházím. Jaké jsou její náklady? Zaprvé, není zadarmo. Zadruhé, a to především, vede k tomu, že způsob a obsah výuky centrálně diktují tvůrci testů, ne školy samotné. To nejen omezuje pestrost nabízeného vzdělávání a iniciativu škol, ale je i v rozporu s parlamentem schválenou vzdělávací politikou, podle které by školy měly mít více prostoru než dříve.

Zrušme státní maturitu (ale až po letošku, ať si brácha a ségra užijí).

Žádné komentáře:

Okomentovat